FNV wil thuiswerkregeling
De FNV start de onderhandelingen over een thuiswerkregeling met werkgevers, nu het thuiswerken langer gaat duren. Meer dan vier van de vijf FNV-leden wil zo’n regeling.
Dat blijkt uit onderzoek van Totta Research, uitgevoerd in opdracht van de FNV. Aan het onderzoek, over onder meer de wens om tot een thuiswerkregeling te komen, deden ruim 9.400 leden mee, vooral werkzaam bij gemeente- en rijksoverheid, in de financiële sector en callcentra.
Thuiswerkregeling: afspraken over welk onderwerpen
In een thuiswerkregeling moeten onder meer de volgende onderwerpen opgenomen worden:
- facilitering in materiaal;
- vergoeding;
- recht op thuiswerken maar ook: recht om op kantoor te kunnen werken;
- privacy;
- afspraken over combinatie werk/privé.
Vanaf september starten de cao-onderhandelingen in de financiële sector. Daarbij gaat de bond ook onderhandelen over een thuiswerkregeling. Ook bij het Rijk en bij de gemeenten komt een thuiswerkregeling op tafel.
Nieuwe situatie, nieuwe afspraken
Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘De werkgever is verantwoordelijk voor een gezonde werkplek, óók als je gedwongen thuis moet werken. Nu het thuiswerken langer gaat duren en werkgevers en werknemers zien dat het ook goed lukt, is er een nieuwe situatie die nieuwe afspraken vereist, ook voor de periode na corona.
Wat kun je afspreken om de werkdruk niet te laten oplopen? Heb je het recht om in de avond en weekend onbereikbaar te zijn? Welke kosten maak je extra? Kan je wel goed thuis werken? Ook zeggenschap over het eigen werk is belangrijk. Daar is bijvoorbeeld in de callcentra een schrijnend gebrek aan.’
Driekwart wil afwisseling werkplek
Twee van de drie thuiswerkers geeft op dit moment aan prettig te kunnen thuiswerken. Bijna driekwart van de ondervraagden wil in de toekomst ook graag een afwisseling tussen thuis en op kantoor werken.
Mannen geven iets vaker dan vrouwen aan dat ze helemaal terug naar kantoor willen in de toekomst (16% versus 12%), vrouwen willen vaker de afwisseling houden (70% versus 74%).
Voor- en nadelen van thuiswerken
Het grootste voordeel van thuiswerken is het ontbreken van reistijd (72%), maar ook betere concentratie (39%) en een hogere productiviteit (38%) worden relatief vaak genoemd.
Het grootste nadeel van thuiswerken is volgens bijna twee derde het gebrek aan collega’s en sociale interactie (64%). Ook vinden ondervraagden het nadelig dat je minder beweegt op een thuiswerkdag (38%).
Zo’n 25% noemt daarnaast de nadelen dat werk en privé teveel door elkaar heen lopen, er minder effectieve samenwerking is en meer schermtijd.
Jongeren: vaker geen goede werkplek
Jongeren geven opvallend vaak aan geen goede werkplek te hebben en dat werk en privé teveel door elkaar heen lopen. Zij lijken echter minder moeite te hebben met de samenwerking op afstand vergeleken met ouderen.
Ook recht om op op kantoor te kunnen werken
De FNV wil graag dat – naast het recht om thuis te werken – er ook afgesproken wordt dat er een recht is om op kantoor te werken. Bijna de helft van de respondenten wil dat laatste graag wettelijk geregeld zien.
Thuiswerkregeling is maatwerk per sector
Kitty Jong: ‘Een thuiswerkregeling is maatwerk per sector, overal gelden andere afspraken, denk bijvoorbeeld aan de reiskosten, die soms wel, soms niet geschrapt zijn. Als die doorlopen is het niet eerlijk verdeeld tussen mensen die ver weg en dichtbij wonen.’
Ze vervolgt: ‘Bij thuiswerk worden soms kosten gemaakt voor sneller en dus duurder internet, printen, verwarming, verkoeling, elektra en koffie. En je bent ruimte in je huis kwijt. Nu is maar voor minder dan één op de tien werknemers een thuiswerkvergoeding geregeld. Het is hard nodig dat er hier vaker afspraken over worden gemaakt, dat verwachten leden terecht van ons. We gaan per sector kijken wat een reëel bedrag is en wat onze leden willen.’
Werkgever bespaart kosten
Zo’n 4,5 miljoen mensen kunnen thuis werken. Een dag extra per week thuiswerken levert de werkgevers jaarlijks een besparing van zo’n 1,6 miljard euro op, aldus cijfers van PwC. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld besparen op reiskostenvergoedingen, schoonmaakkosten, kantoorhuur en elektriciteit.
Jong: ‘Het kan niet zo zijn dat de kosten die de werkgever uitspaart nu deels voor de thuisrekening van de werknemer komen. Hier moeten we dus nieuwe afspraken over gaan maken.’