Hoe organiseer je de perfecte thuiswerkoplossing?
Het organiseren van een thuiswerkplek zorgt ervoor dat bedrijven voor tal van keuzes komen te staan. Organiseer je het zelf of besteed je het uit aan een dienstverlener? Geef je medewerkers een vergoeding of budget waarmee ze zelf de inrichting kunnen verzorgen? Wie betrek je naast facility management bij de keuzes? “Acht van de tien bedrijven realiseren zich niet wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes.”
Nederland werkt massaal thuis. En blijft dat (deels) doen na het coronatijdperk, zo is de verwachting. Dit betekent dat bedrijven thuiswerkoplossingen moeten aanbieden aan medewerkers. Maar hoe pak je dat aan?
“De eerste gedachte is vaak: hoe kunnen we dat zo voordelig mogelijk doen?”, zeggen Rob Hasselbach en Marijn Nieuwenhuis, directeuren van de AtmR groep waar Thuiswerkplek.nl onderdeel van uit maakt. Maar zij vragen zich hardop af of goedkoop op de langere termijn wel zo voordelig is.
Thuiswerkoplossing vraagt aandacht
“De keuze voor de goedkoopste thuiswerkplek betekent zeker niet de laagste integrale kostprijs, om over duurzaamheid en ergonomie maar te zwijgen” Hasselbach wil er maar mee zeggen dat de thuiswerkoplossing aandacht vraagt.
Het begint volgens hem allemaal met een quick scan. “Bij die quick scan moeten de verschillende afdelingen worden betrokken. Facility management, maar ook Finance, HRM en ICT. Wat is de gezamenlijk visie op thuiswerken en hoe zorg je voor een passend thuiswerkbeleid? Een thuiswerkbeleid dat niet alleen in lijn is met de geldende Arbowetgeving, maar ook een beleid dat medewerkers een optimaal ondersteund in hun activiteiten in een thuiswerkomgeving.”
Lees het gehele artikel hier
Bron: Facto